Η νέα ψυχολογική προσέγγιση της συγχώρεσης προτείνεται ως μία έξυπνη επιλογή για ένα άτομο ή ένα έθνος γιατί το καθιστά ελεύθερο!
Σκεφθείτε, δεν είναι ο αδύναμος, ο γεννημένος θύμα που παραχωρεί τη συγχώρεση, αλλά αντίθετα ο δυνατός, εκείνος που την επιλέγεις ως μια συνειδητή πράξη απελευθέρωσης του εαυτού του από το ρόλο του θύματος και από την "υποχρέωση" να συντηρεί μέσα του την πικρία, τον θυμό, την καχυποψία και την ανάγκη εκδίκησης.
Πρόκειται για τη δική μας λύτρωση. Νέες σχολές σκέψης μας συνιστούν να μάθουμε την τέχνη της συγχώρεσης, αν θέλουμε να έχουμε καλύτερη σωματική και ψυχική υγεία, βελτιωμένη ποιότητα ζωής και περισσότερη χαρά. Είναι ένας τρόπος για να αρνηθούμε την εξουσία που ένα ολέθριο παρελθόν μπορεί να έχει στη ζωή μας.
Όπως έγραψε και ο Νίτσε: "Το κακό παρελθόν πρέπει να ξεχνιέται, αλλιώς μετατρέπεται σε νεκροθάφτη του παρόντος. Η ικανότητα να θεραπεύσουμε τα τραύματά μας, να αναπληρώσουμε αυτό που χάθηκε, να προχωράμε πάρα κάτω είναι βασική δεξιότητα επιβίωσης. Εκείνοι που αρνούνται να συγχωρέσουν, επιμένουν να πενθούν και έτσι η ψυχή τους αιμορραγεί μόνιμα".
Υπάρχει ένα κομμάτι του εαυτού μας που κάνει τα πάντα για να υπερασπιστεί το ρόλο του θύματος. Αυτό είναι που αρνείται πεισματικά να δώσει άφεση αμαρτιών στον "θύτη". Προσπαθεί να μας πείσει πως η συγχώρεση είναι αδυναμία και ανοησία και γι' αυτό δεν την προσφέρει αντιμετωπίζοντάς την ως ένα είδος "δώρου" προς τον θύτη.
Εδώ, όμως, είναι που παίζεται ένα εξαιρετικά λεπτό παιχνίδι, φαινομενικά εις βάρος του άλλου, αλλά τελικά σε βάρος του εαυτού μας. Η άρνηση να ξεχάσουμε και να συγχωρήσουμε είναι ένα είδος εξουσίας. Κρατά πάντα τον θύτη ένοχο και αιχμάλωτο στο ρόλο του. Αλλά ταυτόχρονα κρατά και εμάς στο ρόλο του θύματος και του αδύναμου.
Η άποψη που θέλει τους θύτες ασυγχώρητους καταδικάζει τα θύματά τους να παραμένουν μόνιμα σε αυτό το ρόλο. Αυτή η παράδοξη κατάσταση είναι στην ουσία ένας μηχανισμός αυτοϋπονόμευσης.
Όποιος το συνειδητοποιήσει καταλαβαίνει αμέσως γιατί η συγχώρεση είναι όντως μία ευφυής επιλογή!!!!
Απόσπασμα από το βιβλίο, "ΜΥΣΤΙΚΗ ΟΔΥΣΣΕΙΑ", της Ιουλίας Πιτσούλη